Alderstypiske
trekk i barns språkutvikling
1 mnd. Frambringer
svake lyder, lytter, lyttingen kan føre til at den motoriske aktiviteten blir
endret.
4 mnd. Babler,
ler, selskapspludrer, funksjonslek med lyd.
7 mnd. Pludrer,
lytter til egne lyder, ramser med gjentatte stavalser,
begynnende språkforståelse.
10 mnd. Pludreramser,
det første ord, gi-og-ta-lek, herming av
setningsmelodi.
1 år Pludreramser,
to ord, glede ved språklig aktivitet.
2 år Setninger
på 2-3 ord, uttrykker behov, forstår at gjenstander har navn, ”hva-er-det?”-spørsmål, imitasjon, 2-300 ord.
3 år Setninger
på 3-4 ord, rim og regler, enkle tidsbestemmelser, bruk av personlig pronomen,
spørrealder, 1.000 ord.
4 år Språkmønstret
stort sett lært. bruk av konjunksjoner, preposisjoner, overdrivelser,
assosiasjoner, ordleker, 1.500-2.000 ord.
5 år Relastisk språk som fungerer som kunnskapsmiddel, vitebegjørlig, fantasifull.
6 år Lengre
og mer kompliserte meninger, økt interesse for lest og skrevet språk, lager
egne historier, 2.500 ord.
7-8 år Stor
interesse for å kombinere språkets lydsymboler, betydning for leseopplæringen.
8-9 år Spør
mye (”Er det sant..?), slang, tabuord, hemmelig språk, 3.600 ord.
9-10 år Språket
nærmer seg den voksnes, kan uttrykke følelser, kan føre en samtale uten å
avbryte det de holder på med, 5.400 ord.
Kilde:
Grunnlag for normal språkutvikling. Foreldrekurs på Ål mars 1999. EH..