PROTOKOLL
Møte i Norges
Funksjonshemmedes Idrettsforbunds styre
Møte nr.
39/2000-2003
27. mars 2003
Sted: Idrettens Hus, Ullevål
Tilstede: Odd-Roar Thorsen
Ingolf
Mork
Gøril
Hansen
Bjørn
Røine
Tom
Rønquist
Fra adm: Hilde Oftedal
Arild Groven (under sakene 302-305/2000-2003)
Forfall: Narve Skeid Venås
Kristine
Furan
Tolker: Bente Bretting
Frode Gravningsmyr
SAKSLISTE
Møte i Norges
Funksjonshemmedes Idrettsforbunds Forbundsstyre
Møte nr.
39/2000-2003
27. mars 2003
Sak 304/2000-2003 Regnskap 2002
Sak 305/2000-2003 Aktuelle saker til NFIs Forbundsting
Sak 306/2000-2003 Status organisering av døveidretten
Sak
308/2000-2003 Kvartalsrapport 4.
kvartal 2002 og rutiner for fremtidig
rapportering til styret
Sak 309/2000-2003 Saker
fra Generalsekretæren
a. Fremtidig
deltakelse i Special Olympics World Games
b. Arbeidsfordeling
frem mot Forbundstinget
c. Resultater
fra Personaltilfredshetsundersøkelsen i NFIs adm.
d. Verdiarbeid
i NFIs administrasjon
Sak 310/2000-2003 Eventuelt
a.
Presentasjonsgrunnlag
NFI
b.
Møte med Norges
Skytterforbund
FS sak 302/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Til: Forbundsstyret
Fra: Generalsekretæren
Protokoll
Vedtak:
Forbundsstyret protokoll av 4. februar 2003 godkjent.
Underretning sendes:
Ingen
Dokumenter vedlagt
saken:
Ingen
Sammendrag:
FS sak 303/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Til: Forbundsstyret
Fra: Generalsekretæren
Vedtak:
Styret tar den fremlagte
informasjon til orientering
Underretning
sendes:
Ingen
Dokumenter vedlagt
saken:
Ingen
Sammendrag:
Idrettsstyret behandlet to saker der NFI er
involvert på sitt styremøte den 14. og 15. mars 2003: Toppidrett for
funksjonshemmede og Integrering av funksjonshemmede. Idrettsstyret fattet
følgende vedtak på sitt møte:
Vedtak i sak 235 Toppidrett for
funksjonshemmede:
”Særforbundene har
ansvar for alle toppidrettsutøvere – også for utøvere med
funksjonshemning. Olympiatoppen har
ansvaret for utvikling av norsk toppidrett. For å styrke toppidrettsarbeidet
for funksjonshemmede skal NIF ved Olympiatoppen ta ansvaret for utvikling av
toppidrett for funksjonshemmede iht. sitt ansvar og sine oppgaver i løpet av
tingperioden 2003 – 2007.”
Vedtak i sak 236
Integrering av funksjonshemmede:
”Dokument om integrering innarbeides som eget kapittel i Idrettspolitisk dokument til
Idrettstinget 2003. Dette for å få fram
en tydelig og helhetlige politikk og fordi idrettsstyret av tinget 1999 er bedt
om å legge fram en bred evaluering og ny politikk ift. integrering av
funksjonshemmede i norsk idrett. Integrasjon som ide/verdi må synliggjøres i
vårt ide– og verdigrunnlag. Toppidretten legges inn i dokumentet iht. styrets
vedtak om dette.”
Saken om integrering
har resultert i et bearbeidet dokument. Viktige momenter i dokumentet er
knyttet til en intensivert fremdriftsplan for overføringen av ansvaret,
muligheter for økte økonomiske rammer, organiseringen av toppidretten og at
arbeidsgiveransvaret for integreringskonsulentene overføres fra NFI til NIF i
kommende tingperiode. Kommentarer fra NFIs styre er meldt til NIF v/Arne
Fagerli og blir innbakt i dokumentet. Dette vil inngå som en del av Idrettspolitisk
dokument som fremlegges på Idrettstinget. Det idrettspolitiske dokumentet
sendes ut fra NIF i slutten av april.
Styret gav uttrykk
for at de var imponerte over resultatene så langt, også mht form og innhold i
dokumentet. Prosessen er kommet et langt skritt videre – saken og sakspapirene
er langt bedre forberedt til dette Idrettstinget. Det er store utfordringer på
toppidrettssiden. Vedtaket er bra, det er imidlertid stort behov for
holdningsendringer på dette området i idrettsorganisasjonen. Slike
holdningsendringer tar tid, styret har imidlertid tro på forbedringer fremover.
Styrets medlemmer ble oppfordret til å komme med kommentarer og innspill til
NFIs representanter til Idrettstinget mht forhold/momenter som bør vektlegges
spesielt. Styrets medlemmer ønsker grunnlagsstoffet til Idrettstinget når dette
foreligger. Stoffet må diskuteres og bearbeides – oppsummering og videre
behandling kan gjøres gjennom AU.
FS sak 304/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Til: Forbundsstyret
Fra: Generalsekretæren
Vedtak:
Regnskap for 2002 godkjent
Underetning sendes:
Ingen
Dokumenter vedlagt
saken:
Ingen
Sammendrag:
Ihht det fremlagte
Resultatregnskap for 2002 viser regnskapet et underskudd på kr. 90.314,-. Dette
er, med en omsetning på over 20 millioner kroner, isolert sett et greit
resultat, selv om målet og ønsket definitivt var å gå i balanse eller til og
med gå med et lite overskudd for å kunne begynne og opparbeide en egenkapital.
Det har imidlertid dette året påløpt en del uforutsette utgifter som av ulike
årsaker ikke var tatt med i budsjettet for 2002. De viktigste årsakene til
regnskapets resultat er således hovedsakelig knyttet til uforutsette hendelser
som har skjedd i perioden etter at budsjettet ble vedtatt. Det kan nevnes
spesielt:
Økte pensjonspremier
Pensjonspremiene økte i 2002 som et resultat av den nye beregningsmåten (lineær beregning) av pensjonene, som medfører en årlig økning fram til 2009. NFI ble fakturert for dette i august 2002. Dette medførte en ekstrautgift på rundt kr. 140.000,-
Rekruttering ny generalsekretær
Utgift på kr. 120.000.- som det ikke var
budsjettert med. Det lot seg ikke gjøre å finansiere hele beløpet ved reduksjon
av personalkostnadene.
Moms på porto mm
Det var i budsjett 2002 ikke tatt full
konsekvens av økning i portoutgifter som følge av nye momsregler. Administrasjonen
iverksatte tiltak sommeren 2002 ved at all post som "ikke hastet" ble
sendt som B-post. Det ble videre pålagt å utvise nøkternhet for å holde
administrasjonsutgiftene på et minimum
Renteinntekter
avsetning Paralympics i Athen i 2004
Ihht regnskapsbestemmelsene skal påløpte
renteinntekter på avsetning til Paralympics tilbakeføres prosjektet og ikke gå
inn som en renteinntekt i resultatregnskapet, slik man til nå har gjort i NFI.
Dette fremkom nylig i vårt samarbeid med revisor i forbindelse med
resultatregnskapet for 2002. Revisor har stipulert dette til kr. 100.000.- for
2002
Revisjonshonorar
Det er for regnskapsåret 2002 utgiftsført
A-konto revisjonshonorar stort kr. 31.000.-. NFI har pr. dato ikke blitt
fakturert for dette og det var videre ikke tatt høyde for dette i budsjett
2002. Dette fremkom også nylig i vårt samarbeid med revisor i forbindelse med
resultatregnskapet for 2002.
Administrasjonen er
i gang med å kvalitetssikre rutiner på økonomisiden. Eksempelvis har vårt nære
samarbeid med revisor ført til avdekking av enkelte forhold som nå er utbedret
– blant annet reglene for tilbakeføring av renter på avsetninger til
Paralympics og budsjettering av revisorhonorar. Det er i budsjettet for 2003
tatt høyde for de endringene som kom i løpet av 2002 og som vil gjelde for
årene fremover. Et revidert budsjett for 2003 vil bli fremlagt for styret etter
at de endelige tildelinger fra NIF er kommet.
Styret tar
resultatet til etterretning. Ønsket var et regnskap i balanse, og helst med et
lite overskudd. Styret er glad for at resultatet ikke ble verre og er klar over
at det ikke er enkelt å rette opp slike uforutsette utgifter som er kommet
dette året, i løpet av samme år. Det er viktig med rutineforbedringene som
administrasjonen nå jobber med. Det blir møte med revisor og kontrollkomiéen
10. april. Budsjettoppsett ihht økonomisk plan legges frem for Tinget sammen
med revisjonsrapporten.
FS sak 305/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Til: Forbundsstyret
Fra: Generalsekretæren
Aktuelle saker til
NFIs Forbundsting
Generalsekretæren
redegjorde i saken.
Vedtak:
Styret ber administrasjonen utarbeide den endelige saksliste i samarbeid
med AU. Styret holdes fortløpende orientert.
Underretning sendes:
Ingen
Dokumenter vedlagt
saken:
Ingen
Sammendrag:
Sakslisten til
Forbundstinget 2003 utarbeides av Styret v/administrasjonen. Det ble tatt en
gjennomgang på FS-møtet av hvilke saker styrets medlemmer mener skal fremlegges
på årets Forbundsting. Det skal dessuten ihht Protokollen fra Forbundstinget i
2000 på Tinget i 2003 legges frem en sak rundt
CISS-tilknytningen/organiseringen av døveidretten og en rapport med status på
hva som er gjort i forhold til NFIs rolle til spesielle grupperinger som innen
psykiatri, revmatikere etc. Styret som ble valgt i 2000, ble av Tinget i
tillegg oversendt oppgaven å utarbeide maler/regelverk for arrangement av
konkurranser for utviklingshemmede. CISS-saken forberedes for tiden gjennom
arbeidsgruppe døveidretts arbeid. De to øvrige sakene gjennomgås nå i
administrasjonen.
Ihht gjeldende lover
og regler skal info med invitasjon til innsending av saker sendes ut i
organisasjonen 3 måneder før Tinget avholdes. Dette er nå sendt ut. Senest 1
måned før Tinget skal sakslisten sendes ut, dvs senest 13. mai. Innen den tid
skal også styret ha bestemt seg for hvilke saker styret ønsker å fremme på
Tinget. Det neste FS-møtet er berammet til 15. mai. Styret ble enige om at AU
delegeres myndighet til å håndtere oppsett av sakslisten på vegne av hele
styret. Det er en forutsetning at styret holdes fortløpende orientert og får
mulighet til å komme med innspill og synspunkter. Styret vil bruke møtet den
15. mai til å gjennomgå sakslista og fordele oppgaver på Tinget. Den planlagte
temadebatten på fredagen er i rute. Det legges opp til at sakene på tinget
fordeles og fremlegges av ulike styrerepresentanter.
FS sak 306/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Til: Forbundsstyret
Fra: Generalsekretæren
Vedtak:
Styret ber AU gjøre de nødvendige avklaringer og justeringer som
gjenstår før modellen fremlegges for Tinget
Vedtaket ble gjort mot 1 stemme.
Underretning sendes:
Ingen
Dokumenter vedlagt
saken:
Ingen
Sammendrag:
Høringsuttalelsene på det utsendte høringsdokumentet ble behandlet i
arbeidsgruppas møte 21. februar 2003. Det ble konkludert med at
høringsuttalelsene gir generell tilslutning til modellen og at den utsendte
modellen derfor brukes. På bakgrunn av dette vil følgende modell med forslag
til organisering danne grunnlag for saken som fremmes på Forbundstinget i år:
MODELL OG ORGANISERING
Norges Døveidrettskomitè
Medlemmer til Norges Døveidrettskomitè (ND) velges av medlemmene i døveidrettslagene i forkant av Forbundstinget. Valgkomiteen innstiller, med bakgrunn i valget, de valgte kandidatene enstemmig på tinget. Leder av ND får plass i NFIs styre.
Mandat
Det vedtas et eget
mandat for ND
CISS
ND er direkte
medlem av CISS
Økonomi
Det avsettes årlig
penger til drift av ND. Leder av ND kan tilvise utbetalinger, men disse må
attesteres av ansvarlig person i NFIs administrasjon
Plan og
rapportering
ND følger samme
plan – økonomi og rapporteringssystem som øvrig i NFI.
Administrative
rutiner
All korrespondanse
til/fra ND skal gå gjennom NFIs administrasjon og journalføres.
NFIs administrasjon
ivaretar sekretærfunksjonen for ND.
Styret diskuterte
modellen og hadde følgende kommentarer og justeringer:
Ø
Det har vært et
positivt arbeid i arbeidsgruppe døveidrett. Begge parter har vært konstruktive
og forsøkt å finne gode løsninger.
Ø
Forkortelsen ND
endres til NDI for Norges Døveidrettskomité.
Ø
Det avholdes et
felles møte for døveidrettslagene 24. mai. På møtet vil det også bli orientert
om status og fremdrift i integreringsprosessen – mange døve er ikke godt nok
oppdatert på dette området. CISS blir invitert til å delta med en observatør på
møtet. Det legges frem en innstilling til medlemmer av NDI. NFIs valgkomité må
være representert på møtet og ta saken videre derfra.
Ø
Valgkomitéen
legger på Tinget frem i sitt navn kandidater til NDI + kandidat til
ledervervet. Leder blir medlem i NFIs styre.
Ø
Vedtekter for
NDI utarbeides med utgangspunkt i de nåværende vedtektene. Det foreslås at
utsending av papirer til det felles møtet for døveidrettslagene gjøres 1 måned
i forveien.
Ø
Det benyttes
samme navn for NDI på norsk og engelsk som tidligere.
Ø
Det må ligge
linker til NDI på NFIs hjemmesider.
Ø
NFI vil ha ett
brevpapir/én logo, men det må fremkomme at NDI er en del av NFI.
Ø
Noen juridiske
avklaringer gjenstår – vil foreligge med det første.
Ø
NIF + CISS får
informasjon når tingene er avklart.
Ø
Det legges opp
til en mer offensiv informasjonsstrategi rundt modellen og konsekvensene av
denne.
Ø
Hva er
døveidrettsfondet? En del av det gamle døveidrettsforbundet => bør inn i/forvaltes
av NFI. Hvis det er et eget, utenforstående fond, ikke NFIs bord.
Administrasjonen undersøker.
FS sak 307/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Til: Forbundsstyret
Fra: Generalsekretæren
Vedtak:
De foreslåtte Uttakskriterier til Paralympics og Deaflympics godkjennes
med de justeringer som fremkom på møtet.
Underretning sendes:
Ingen
Dokumenter vedlagt
saken:
Ingen
Sammendrag:
Uttakskriterier i forbindelse med Paralympics og Deaflympics
vil jevnlig være gjenstand for diskusjon og fornying. Gjennom erfaringer vil
mangler og nye tema gjøre det nødvendig å gjennomgå disse kriterier. I denne
omgang ser vi det som nødvendig at det gjøres en presisering i forhold til
adferd- og holdninger hos de personer som skal tas ut.
Dette er i samsvar med hva noen andre nasjoner også har gjort og i samsvar med ”Code of Conduct” som for eksempel gjelder i sammenheng med Paralympics. I forbindelse med Paralympics må hver enkelt deltager signere et eget skjema hvor krav til adferd hos den enkelte er spesifisert, og dette oversendes så arrangør.
”Utøvere, trenere og ledere skal følge de til enhver tid gjeldende normer og spilleregler for samvær og
kommunikasjon innenfor det enkelte landslag, for troppen eller den enkelte
idrett.”
FS sak
308/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Til: Forbundsstyret
Fra: Generalsekretæren
Kvartalsrapport 4. kvartal 2002 og rutiner for
fremtidig rapportering til styret
Vedtak:
Kvartalsrapport for 4. kvartal 2002 tas til etterretning. Forslag om 2
rapporter pr. år for fremtiden godkjennes
Underretning sendes:
Ingen
Dokumenter vedlagt
saken:
Sammendrag:
Det ble fremlagt kvartalsrapport for områdene Integrering, Breddeidrett, Toppidrett og Internasjonalt arbeid. Fra rapportene nevnes spesielt:
Integrering: Fokus på de fire SF som har overtatt. Vi har gjennomført et fellesmøte med de andre SF høsten 2002. Vi har inngått samarbeid med flere rehab/opptreningssentre om rekruttering til idretten. NFI er ferdig med modulen: ”Tilrettelegging i fysisk aktivitet og idrett for barn med funksjonshemninger”. Kursvirksomhet starter vår 2003. NFI har fått igjennom mange søknader hos Helse og rehab. NFI sentralt (barn), Troms (leir), Vestfold/Telemark (alpint), Oppland (skitrøkk, spenningsidrett på ski), Hordaland (klatring), til sammen utgjorde dette litt over en million tildelt for 2003!
Breddeidrett: I 4. kvartal 2002 har NFI forsøkt å støtte opp om varige lokale
idrettstilbud for funksjonshemmede. For å sikre dette er det gitt oppstartsstøtte og etableringsstøtte.
Samarbeidet med institusjoner og rehabiliteringssentre har blitt bedre etter at
man i fellesskap med disse har utviklet et registreringsskjema for deres
brukere. Ved et slikt skjema tror vi at brukerne vil få en lettere vei inn i
lokale aktivitet- og idrettsmiljøer
Toppidrett: VM i svømming ble avholdt i desember 1 gull, 2 sølv og 3 bronse og med flere personlige forbedringer.
Landslagene for sommeridrettene har hatt en oppsummering av sesongen og forberedt planer for 2003. Kjelkehockey, som NFI’s eneste vinteridrett, startet sin sesong. Tildelt 2 OLT-stipend og 4 videreutviklingsstipend for sommeridrettene.
Internasjonalt arbeid: Norges Bordtennis Forbund skal arrangere Oslo Open i Bordtennis i slutten av september 2003. En poenggivende turnering i IPC systemet. En forholdsvis rolig periode mht til internasjonal aktivitet fra NFI’s side.
Informasjon: Integreringskonsulentene har vært i
kontakt med kommunene rundt informasjonsbehov. Profilen i ”Idrett i Fokus” nr.5
2002, Silje Hoff Hadland ble også
presentert i Norsk Idrett. (nr 1-2003) Det er skrevet om golf for funksjonshemmede
i siste golfblad. Vårt blad nr.5 2002 ble utgitt etter planen i uke 48. Vår
hjemmeside blir jevnlig oppdatert.
Kvartalsrapporten har vært et greit hjelpemiddel frem til nå. Administrasjonen
har imidlertid nå økt fokus på å få til en enda mer strukturert og målrettet
arbeidshverdag samt på ekstern og intern informasjon. Det gjennomføres jevnlige
oppfølgingssamtaler med hver ansatt, med utgangspunkt i innleverte
leveranseplaner. Leveranseplanen er et effektivt arbeidsverktøy som sikrer målrettet
arbeid og muligheter for tett oppfølging fra generalsekretærens side.
Arbeidsrutinene i administrasjonen er noe endret og arbeidsmengden på hver
enkelt ansatt er økt, ettersom bemanningen er redusert med to årsverk fra 1.
januar dette året. Vi har videre intensivert arbeidet på informasjonssiden for
å oppnå et enda mer effektivt og målrettet informasjonsarbeid. Vi mener nå å ha
bedre rutiner for oppfølging og informasjon. Generalsekretæren ba styret om å
godta at administrasjonen heretter reduserer antall rapporter fra 4 pr. år til
2 pr. år – en halvårsrapport til sommeren og en helårsrapport umiddelbart etter
årets utløp.
Styret gav uttrykk for at rapportene gir mye god, nyttig og
viktig informasjon. Info rundt det som skjer i de Særforbund som har overtatt
ansvaret bør det også finnes en rapporteringsform på. Informasjonsbehovet kan
ivaretas i en halvårlig rapport og en årsrapport. For fremtiden anmodes
administrasjonen å legge vekt på færre mål og tiltak. Ved rapportering 2 ganger pr. år fremfor 4, må rapportene gi fyldig
informasjon om hva har skjedd og ikke skjedd samt hvorfor. Det gir styret
muligheten til å kunne gi tydelige signaler og tilbakemeldinger. Det
forutsettes også at ansvarlig styremedlem har mer direkte kontakt med
respektive ansvarlige i administrasjonen og at denne rapporterer tilbake til
styret hvis nødvendig. Fullmaktsfordelingen som foreligger må gjennomgås.
FS sak 309/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Til: Forbundsstyret
Fra: Generalsekretæren
a. Fremtidig deltakelse i Special Olympics
World Games
I forbindelse med at SF har tatt over ansvaret dukker det opp problemstillinger som ikke har vært diskutert. En av disse er organisering og finansiering av deltakelse i Special Olympics World Games i idretter hvor SF har tatt over ansvaret. Den første utfordringen kommer i forhold til deltakelse i 2005 Special Olympics World Winter Games i Nagano. Styret inviteres med dette til å gi uttrykk for meninger rundt hvordan deltakelse kan organiseres og finansieres. Følgende problemstilling ble diskutert: ”NFI er Special Olympics Norge selv om SF tar over ansvaret, og det er Special Olympics Norge og ikke det enkelte SF som er representert i World Games. Hvem skal organisere og finansiere deltakelse i World Games? NFI/Special Olympics Norge? SF?”
I diskusjonen ble det presisert at dette kun gjelder World Games. Det er NFI som er medlem i Special Olympics – ikke det enkelte SF. I Integreringsdokumentet i det idrettspolitiske dokumentet til Idrettstinget står det under NFIs ansvar, 4. pkt: ”Være Norges Paralympiske Komité og ivareta idrettens internasjonale forpliktelser.” Her bør det samme gjelde for Special Olympics og Deaflympics. En konsekvens av dette vil være at NFI må betale for utøverne, dette kan imidlertid søkes løst gjennom ordninger med egenandeler og lignende. Styret var enige i prinsippet – administrasjonen sørger for at tillegget tas inn i Integreringsdokumentet.
Vedtak:
Styret ser på forholdet rundt Special Olympics og Deaflympics på samme
måte som forholdet rundt Paralympics og ber administrasjonen be NIF om å ta
dette med i Integreringsdokumentet som bakes inn i Idrettspolitisk dokument til
Idrettstinget.
b. Arbeidsfordeling
frem mot Forbundstinget
En arrangementskomité i Trondheim arbeider med det praktiske arrangementet, administrasjonen holder tak i resten av arrangementet. Generalsekretæren har det overordnede og koordinerende ansvaret, mens de øvrige ansatte har ansvar for enkeltområder. Det vil være behov for et tett samarbeid med styrets medlemmer frem mot Tinget. Av praktiske og økonomiske årsaker ville det være gunstig om AU kunne representere styret i det videre arbeidet sammen med administrasjonen. Egen sjekkliste er utarbeidet – ble delt ut til orientering. Styret var enige om at AU jobber på vegne av styret sammen med administrasjonen frem mot Tinget. Administrasjonen planlegger det videre arbeidet. Neste AU-møte blir 23.04.03.
Vedtak:
Tatt til orientering
c. Resultater fra Personaltilfredshetsundersøkelsen (PTU) i NFIs administrasjon
Det ble i februar gjennomført en personaltilfredshetsundersøkelse blant de ansatte i NFI sentralt og regionalt. Som en støtte for oppfølgingen av medarbeiderne er det nødvendig å foreta jevnlige målinger av personsideforhold blant de ansatte. Hensikten med undersøkelsen er å etablere en metode for å kunne måle personvariabler jevnlig på en kvantitativ og kvalitativ god måte for å kunne danne seg et inntrykk av arbeidsforholdene. Jevnlige målinger gir muligheter til å følge utviklingen av arbeidsforholdene fremover og iverksette nødvendige oppfølgings- og utviklingstiltak. Det tas sikte på å gjennomføre undersøkelsen reglemessig, eksempelvis 1 gang pr. år.
Resultatene i personaltilfredshetsindeksen i viser en markert forskjell i total tilfredshet for de ansatte som sitter sentralt i forhold til de som er lokalisert regionalt.
De sentralt ansatte har en score på 76 poeng, dette er meget bra, også i forhold til resultater fra andre sammenlignbare undersøkelser.
De regionalt ansatte
har en samlet score på 63 poeng, dette er i underkant av hva som bør forventes
og gir et signal om at det her foreligger et potensiale for forbedring. Det har
i tiden etter undersøkelsen vært avholdt en personalsamling for alle ansatte,
der resultatene fra undersøkelsen ble presentert og jobbet videre med.
Alle resultatene er
lagt ved sakspapirene i eget Powerpoint-dokument.
Vedtak:
Tatt til orientering
d. Verdiarbeid i NFIs administrasjon
En oversikt over verdiene og konsekvensene er lagt ved sakspapirene i eget
Powerpoint-dokument.
Vedtak:
Tatt til orientering
FS sak 310/2000-2003
Forbundsstyrets møte 39/2000-2003
27. mars 2003
Arkiv:
K/styret/aufsprot/fs032003 doc.
Saksansvarlig: Hilde Oftedal
Fra: Generalsekretæren
Eventuelt
a.
Presentasjonsgrunnlag NFI
NFIs administrasjon har den senere tid lagt vekt på å samle og tydeliggjøre informasjon om NFIs virksomhet. Denne er brukt som presentasjonsgrunnlag i ulike settinger, bl.a. i et budsjettmøte med NIF. Generalsekretæren vil på NIFs Generalsekretærforum i mai presentere vår virksomhet for å tydeliggjøre for NIF og særforbundene vår situasjon og virksomhet og hvordan vi ser for oss vår rolle i fremtiden. Dette er det budskap om hvem vi er og hva vi står for som vi ønsker å presisere for den øvrige idrettsorganisasjonen. Det er generalsekretærens inntrykk at det eksisterer en del mangel på viten om oss i både NIF og i særforbundene. En slik presentasjon vil også være et viktig bidrag i vårt videre samarbeid med NIF og særforbundene i integreringsprosessen fremover.
Kopi av den sist oppdaterte presentasjonen ble delt ut på møtet, til bruk for styrets medlemmer etter behov. Presentasjonen oversendes på mail i etterkant av møtet.
Vedtak:
Tatt til orientering
b. Møte med Norges Skytterforbund
Gjennomføring av konkurranse, NM integrert. Det er noe usikkerhet rundt regler for teknisk gjennomføring, for eksempel antall premier/medaljer, hvilke medaljer skal benyttes - skytterforbundets eller NFIs – og hva som skal gjelde. Skytterforbundet informerer om hvilket regelverk som gjelder. Målet er at SFs reglement skal gjelde.
Vedtak:
Tatt til orientering