PROTOKOLL

 

Møte i Norges Funksjonshemmedes Idrettsforbunds styre

Møte nr. 39/2000-2003

27. mars 2003

 

 

Sted:               Idrettens Hus, Ullevål

 

Tilstede:         Odd-Roar Thorsen

                                                           Hedi Anne Petersen

                                                           Ingolf Mork

                                                           Gøril Hansen

                                                           Bjørn Røine

Tom Rønquist

 

Fra adm:        Hilde Oftedal

                       Arild Groven (under sakene 302-305/2000-2003)

 

Forfall:           Narve Skeid Venås

Kristine Furan

 

Tolker:           Bente Bretting

                       Frode Gravningsmyr

                       


 

 

 

SAKSLISTE

 

Møte i Norges Funksjonshemmedes Idrettsforbunds Forbundsstyre

Møte nr. 39/2000-2003

27. mars 2003

 

 

Sak 302/2000-2003    Protokoll

 

Sak 303/2000-2003    Status Integrering og Toppidrett ihht NIFs Idrettspolitiske

Dokument til Idrettstinget

 

Sak 304/2000-2003    Regnskap 2002

 

Sak 305/2000-2003    Aktuelle saker til NFIs Forbundsting 

 

Sak 306/2000-2003    Status organisering av døveidretten

 

Sak 307/2000-2003    Uttakskriterier til Paralympics og Deaflympics

 

Sak 308/2000-2003    Kvartalsrapport 4. kvartal 2002 og rutiner for fremtidig

rapportering til styret

 

Sak 309/2000-2003    Saker fra Generalsekretæren

a.      Fremtidig deltakelse i Special Olympics World Games

b.      Arbeidsfordeling frem mot Forbundstinget

c.       Resultater fra Personaltilfredshetsundersøkelsen i NFIs adm.

d.      Verdiarbeid i NFIs administrasjon

 

Sak 310/2000-2003    Eventuelt

a.      Presentasjonsgrunnlag NFI

b.      Møte med Norges Skytterforbund

 
FS sak 302/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

Protokoll

                                                                                                                                            

 

Det er ikke fremkommet merknader til Forbundsstyrets protokoll av 4. februar 2003.

 

Vedtak:

 

Forbundsstyret protokoll av 4. februar 2003 godkjent.

 

 

Underretning sendes:

Ingen

 

Dokumenter vedlagt saken:

Ingen

 

Sammendrag:

 


FS sak 303/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

 

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

 Status Integrering og Toppidrett ihht NIFs Idrettspolitiske Dokument til Idrettstinget

                                                                                                                                            

 

Generalsekretæren redegjorde i saken.

 

Vedtak:

 

 Styret tar den fremlagte informasjon til orientering

 

 

Underretning sendes:

 Ingen

 

Dokumenter vedlagt saken:

Ingen

 

Sammendrag:

Idrettsstyret behandlet to saker der NFI er involvert på sitt styremøte den 14. og 15. mars 2003: Toppidrett for funksjonshemmede og Integrering av funksjonshemmede. Idrettsstyret fattet følgende vedtak på sitt møte:

 

Vedtak i sak 235 Toppidrett for funksjonshemmede:

”Særforbundene har ansvar for alle toppidrettsutøvere – også for utøvere med funksjonshemning.  Olympiatoppen har ansvaret for utvikling av norsk toppidrett. For å styrke toppidrettsarbeidet for funksjonshemmede skal NIF ved Olympiatoppen ta ansvaret for utvikling av toppidrett for funksjonshemmede iht. sitt ansvar og sine oppgaver i løpet av tingperioden 2003 – 2007.”

 

Vedtak i sak 236 Integrering av funksjonshemmede:

”Dokument  om integrering  innarbeides som eget kapittel i Idrettspolitisk dokument til Idrettstinget 2003.  Dette for å få fram en tydelig og helhetlige politikk og fordi idrettsstyret av tinget 1999 er bedt om å legge fram en bred evaluering og ny politikk ift. integrering av funksjonshemmede i norsk idrett. Integrasjon som ide/verdi må synliggjøres i vårt ide– og verdigrunnlag. Toppidretten legges inn i dokumentet iht. styrets vedtak om dette.”

 

Saken om integrering har resultert i et bearbeidet dokument. Viktige momenter i dokumentet er knyttet til en intensivert fremdriftsplan for overføringen av ansvaret, muligheter for økte økonomiske rammer, organiseringen av toppidretten og at arbeidsgiveransvaret for integreringskonsulentene overføres fra NFI til NIF i kommende tingperiode. Kommentarer fra NFIs styre er meldt til NIF v/Arne Fagerli og blir innbakt i dokumentet. Dette vil inngå som en del av Idrettspolitisk dokument som fremlegges på Idrettstinget. Det idrettspolitiske dokumentet sendes ut fra NIF i slutten av april.

 

Styret gav uttrykk for at de var imponerte over resultatene så langt, også mht form og innhold i dokumentet. Prosessen er kommet et langt skritt videre – saken og sakspapirene er langt bedre forberedt til dette Idrettstinget. Det er store utfordringer på toppidrettssiden. Vedtaket er bra, det er imidlertid stort behov for holdningsendringer på dette området i idrettsorganisasjonen. Slike holdningsendringer tar tid, styret har imidlertid tro på forbedringer fremover. Styrets medlemmer ble oppfordret til å komme med kommentarer og innspill til NFIs representanter til Idrettstinget mht forhold/momenter som bør vektlegges spesielt. Styrets medlemmer ønsker grunnlagsstoffet til Idrettstinget når dette foreligger. Stoffet må diskuteres og bearbeides – oppsummering og videre behandling  kan gjøres gjennom AU.


FS sak 304/2000-2003

FS sak 304/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

Regnskap 2002

                                                                                                                                            

 

Generalsekretæren  redegjorde i saken.

 

Vedtak:

 

Regnskap for 2002 godkjent

 

 

Underetning sendes:

Ingen

 

Dokumenter vedlagt saken:

Ingen

 

Sammendrag:

Ihht det fremlagte Resultatregnskap for 2002 viser regnskapet et underskudd på kr. 90.314,-. Dette er, med en omsetning på over 20 millioner kroner, isolert sett et greit resultat, selv om målet og ønsket definitivt var å gå i balanse eller til og med gå med et lite overskudd for å kunne begynne og opparbeide en egenkapital. Det har imidlertid dette året påløpt en del uforutsette utgifter som av ulike årsaker ikke var tatt med i budsjettet for 2002. De viktigste årsakene til regnskapets resultat er således hovedsakelig knyttet til uforutsette hendelser som har skjedd i perioden etter at budsjettet ble vedtatt. Det kan nevnes spesielt:

 

Økte pensjonspremier

Pensjonspremiene økte i 2002 som et resultat av den nye beregningsmåten (lineær beregning) av pensjonene, som medfører en årlig økning fram til 2009. NFI ble fakturert for dette i august 2002. Dette medførte en ekstrautgift på rundt kr. 140.000,-

 

Rekruttering ny generalsekretær

Utgift på kr. 120.000.- som det ikke var budsjettert med. Det lot seg ikke gjøre å finansiere hele beløpet ved reduksjon av personalkostnadene.

 

Moms på porto mm

Det var i budsjett 2002 ikke tatt full konsekvens av økning i portoutgifter som følge av nye momsregler. Administrasjonen iverksatte tiltak sommeren 2002 ved at all post som "ikke hastet" ble sendt som B-post. Det ble videre pålagt å utvise nøkternhet for å holde administrasjonsutgiftene på et minimum

 

 

Renteinntekter avsetning Paralympics i Athen i 2004

Ihht regnskapsbestemmelsene skal påløpte renteinntekter på avsetning til Paralympics tilbakeføres prosjektet og ikke gå inn som en renteinntekt i resultatregnskapet, slik man til nå har gjort i NFI. Dette fremkom nylig i vårt samarbeid med revisor i forbindelse med resultatregnskapet for 2002. Revisor har stipulert dette til kr. 100.000.- for 2002

 

Revisjonshonorar

Det er for regnskapsåret 2002 utgiftsført A-konto revisjonshonorar stort kr. 31.000.-. NFI har pr. dato ikke blitt fakturert for dette og det var videre ikke tatt høyde for dette i budsjett 2002. Dette fremkom også nylig i vårt samarbeid med revisor i forbindelse med resultatregnskapet for 2002.

 

Administrasjonen er i gang med å kvalitetssikre rutiner på økonomisiden. Eksempelvis har vårt nære samarbeid med revisor ført til avdekking av enkelte forhold som nå er utbedret – blant annet reglene for tilbakeføring av renter på avsetninger til Paralympics og budsjettering av revisorhonorar. Det er i budsjettet for 2003 tatt høyde for de endringene som kom i løpet av 2002 og som vil gjelde for årene fremover. Et revidert budsjett for 2003 vil bli fremlagt for styret etter at de endelige tildelinger fra NIF er kommet.

 

Styret tar resultatet til etterretning. Ønsket var et regnskap i balanse, og helst med et lite overskudd. Styret er glad for at resultatet ikke ble verre og er klar over at det ikke er enkelt å rette opp slike uforutsette utgifter som er kommet dette året, i løpet av samme år. Det er viktig med rutineforbedringene som administrasjonen nå jobber med. Det blir møte med revisor og kontrollkomiéen 10. april. Budsjettoppsett ihht økonomisk plan legges frem for Tinget sammen med revisjonsrapporten.


FS sak 305/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

 

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

Aktuelle saker til NFIs Forbundsting

                                                                                                                                            

 

Generalsekretæren redegjorde i saken.

 

Vedtak:

 

Styret ber administrasjonen utarbeide den endelige saksliste i samarbeid med AU. Styret holdes fortløpende orientert.

 

 

Underretning sendes:

Ingen

 

Dokumenter vedlagt saken:

Ingen

 

Sammendrag:

Sakslisten til Forbundstinget 2003 utarbeides av Styret v/administrasjonen. Det ble tatt en gjennomgang på FS-møtet av hvilke saker styrets medlemmer mener skal fremlegges på årets Forbundsting. Det skal dessuten ihht Protokollen fra Forbundstinget i 2000 på Tinget i 2003 legges frem en sak rundt CISS-tilknytningen/organiseringen av døveidretten og en rapport med status på hva som er gjort i forhold til NFIs rolle til spesielle grupperinger som innen psykiatri, revmatikere etc. Styret som ble valgt i 2000, ble av Tinget i tillegg oversendt oppgaven å utarbeide maler/regelverk for arrangement av konkurranser for utviklingshemmede. CISS-saken forberedes for tiden gjennom arbeidsgruppe døveidretts arbeid. De to øvrige sakene gjennomgås nå i administrasjonen.

 

Ihht gjeldende lover og regler skal info med invitasjon til innsending av saker sendes ut i organisasjonen 3 måneder før Tinget avholdes. Dette er nå sendt ut. Senest 1 måned før Tinget skal sakslisten sendes ut, dvs senest 13. mai. Innen den tid skal også styret ha bestemt seg for hvilke saker styret ønsker å fremme på Tinget. Det neste FS-møtet er berammet til 15. mai. Styret ble enige om at AU delegeres myndighet til å håndtere oppsett av sakslisten på vegne av hele styret. Det er en forutsetning at styret holdes fortløpende orientert og får mulighet til å komme med innspill og synspunkter. Styret vil bruke møtet den 15. mai til å gjennomgå sakslista og fordele oppgaver på Tinget. Den planlagte temadebatten på fredagen er i rute. Det legges opp til at sakene på tinget fordeles og fremlegges av ulike styrerepresentanter.

   
FS sak 306/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

 

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

Organisering av døveidretten

                                                                                                                                            

 

Generalsekretæren redegjorde i saken.

 

Vedtak:

 

Styret ber AU gjøre de nødvendige avklaringer og justeringer som gjenstår før modellen fremlegges for Tinget

 

 

Vedtaket ble gjort mot 1 stemme.

 

Underretning sendes:

Ingen

 

Dokumenter vedlagt saken:

Ingen

 

Sammendrag:

Høringsuttalelsene på det utsendte høringsdokumentet ble behandlet i arbeidsgruppas møte 21. februar 2003. Det ble konkludert med at høringsuttalelsene gir generell tilslutning til modellen og at den utsendte modellen derfor brukes. På bakgrunn av dette vil følgende modell med forslag til organisering danne grunnlag for saken som fremmes på Forbundstinget i år:

 

 

MODELL OG ORGANISERING

Norges Døveidrettskomitè

 

Valg/sammensetning

Medlemmer til Norges Døveidrettskomitè (ND) velges av medlemmene i døveidrettslagene i forkant av Forbundstinget. Valgkomiteen innstiller, med bakgrunn i valget, de valgte kandidatene enstemmig på tinget. Leder av ND får plass i NFIs styre.

 

Mandat

Det vedtas et eget mandat for ND

 

CISS

ND er direkte medlem av CISS

 

Økonomi

Det avsettes årlig penger til drift av ND. Leder av ND kan tilvise utbetalinger, men disse må attesteres av ansvarlig person i NFIs administrasjon

 

Plan og rapportering

ND følger samme plan – økonomi og rapporteringssystem som øvrig i NFI.

 

Administrative rutiner

All korrespondanse til/fra ND skal gå gjennom NFIs administrasjon og journalføres.

NFIs administrasjon ivaretar sekretærfunksjonen for ND.

 

Styret diskuterte modellen og hadde følgende kommentarer og justeringer:

Ø      Det har vært et positivt arbeid i arbeidsgruppe døveidrett. Begge parter har vært konstruktive og forsøkt å finne gode løsninger.

Ø      Forkortelsen ND endres til NDI for Norges Døveidrettskomité.

Ø      Det avholdes et felles møte for døveidrettslagene 24. mai. På møtet vil det også bli orientert om status og fremdrift i integreringsprosessen – mange døve er ikke godt nok oppdatert på dette området. CISS blir invitert til å delta med en observatør på møtet. Det legges frem en innstilling til medlemmer av NDI. NFIs valgkomité må være representert på møtet og ta saken videre derfra.

Ø      Valgkomitéen legger på Tinget frem i sitt navn kandidater til NDI + kandidat til ledervervet. Leder blir medlem i NFIs styre.

Ø      Vedtekter for NDI utarbeides med utgangspunkt i de nåværende vedtektene. Det foreslås at utsending av papirer til det felles møtet for døveidrettslagene gjøres 1 måned i forveien.

Ø      Det benyttes samme navn for NDI på norsk og engelsk som tidligere.

Ø      Det må ligge linker til NDI på NFIs hjemmesider.

Ø      NFI vil ha ett brevpapir/én logo, men det må fremkomme at NDI er en del av NFI.

Ø      Noen juridiske avklaringer gjenstår – vil foreligge med det første.

Ø      NIF + CISS får informasjon når tingene er avklart.

Ø      Det legges opp til en mer offensiv informasjonsstrategi rundt modellen og konsekvensene av denne.

Ø      Hva er døveidrettsfondet? En del av det gamle døveidrettsforbundet => bør inn i/forvaltes av NFI. Hvis det er et eget, utenforstående fond, ikke NFIs bord. Administrasjonen undersøker.

 


FS sak 307/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

 

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

 Uttakskriterier til Paralympics og Deaflympics

                                                                                                                                            

 

Generalsekretæren redegjorde i saken.

 

Vedtak:

 

De foreslåtte Uttakskriterier til Paralympics og Deaflympics godkjennes med de justeringer som fremkom på møtet.

 

 

Underretning sendes:

Ingen

 

Dokumenter vedlagt saken:

Ingen

 

Sammendrag:

Uttakskriterier i forbindelse med Paralympics og Deaflympics vil jevnlig være gjenstand for diskusjon og fornying. Gjennom erfaringer vil mangler og nye tema gjøre det nødvendig å gjennomgå disse kriterier. I denne omgang ser vi det som nødvendig at det gjøres en presisering i forhold til adferd- og holdninger hos de personer som skal tas ut.

 

Dette er i samsvar med hva noen andre nasjoner også har gjort og i samsvar med ”Code of Conduct” som for eksempel gjelder i sammenheng med Paralympics. I forbindelse med Paralympics må hver enkelt deltager signere et eget skjema hvor krav til adferd hos den enkelte er spesifisert, og dette oversendes så arrangør.

 

Styret gav sin tilslutning til intensjonen i det nye punktet: Alle må tilfredsstille følgende krav:

”Utøvere, trenere og ledere skal følge de til enhver tid gjeldende normer og spilleregler for samvær og kommunikasjon innenfor det enkelte landslag, for troppen eller den enkelte idrett.”

 


FS sak 308/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

 

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

 Kvartalsrapport 4. kvartal 2002 og rutiner for fremtidig rapportering til styret

                                                                                                                                            

 

Generalsekretæren redegjorde i saken.

 

Vedtak:

 

Kvartalsrapport for 4. kvartal 2002 tas til etterretning. Forslag om 2 rapporter pr. år for fremtiden godkjennes

 

 

Underretning sendes:

Ingen

 

Dokumenter vedlagt saken:

Ingen

 

Sammendrag:

Det ble fremlagt kvartalsrapport for områdene Integrering, Breddeidrett, Toppidrett og Internasjonalt arbeid. Fra rapportene nevnes spesielt:

 

Integrering: Fokus på de fire SF som har overtatt. Vi har gjennomført et fellesmøte med de andre SF høsten 2002. Vi har inngått samarbeid med flere rehab/opptreningssentre om rekruttering til idretten. NFI er ferdig med modulen: ”Tilrettelegging i fysisk aktivitet og idrett for barn med funksjonshemninger”. Kursvirksomhet starter vår 2003. NFI har fått igjennom mange søknader hos Helse og rehab. NFI sentralt (barn), Troms (leir), Vestfold/Telemark (alpint), Oppland (skitrøkk, spenningsidrett på ski), Hordaland (klatring), til sammen utgjorde dette litt over en million tildelt for 2003!

 

Breddeidrett: I 4. kvartal 2002 har NFI forsøkt å støtte opp om varige lokale idrettstilbud for funksjonshemmede. For å sikre dette er det gitt  oppstartsstøtte og etableringsstøtte. Samarbeidet med institusjoner og rehabiliteringssentre har blitt bedre etter at man i fellesskap med disse har utviklet et registreringsskjema for deres brukere. Ved et slikt skjema tror vi at brukerne vil få en lettere vei inn i lokale aktivitet- og idrettsmiljøer

 

Toppidrett: VM i svømming ble avholdt i desember 1 gull, 2 sølv og 3 bronse og med flere personlige forbedringer.

Landslagene for sommeridrettene har hatt en oppsummering av sesongen og forberedt planer for 2003. Kjelkehockey, som NFI’s eneste vinteridrett, startet sin sesong. Tildelt 2 OLT-stipend og 4 videreutviklingsstipend for sommeridrettene.

 

Internasjonalt arbeid: Norges Bordtennis Forbund skal arrangere Oslo Open i Bordtennis i slutten av september 2003. En poenggivende turnering i IPC systemet. En forholdsvis rolig periode mht til internasjonal aktivitet fra NFI’s side.

 

Informasjon: Integreringskonsulentene har vært i kontakt med kommunene rundt informasjonsbehov. Profilen i ”Idrett i Fokus” nr.5 2002,  Silje Hoff Hadland ble også presentert i Norsk Idrett. (nr 1-2003) Det er skrevet om golf for funksjonshemmede i siste golfblad. Vårt blad nr.5 2002 ble utgitt etter planen i uke 48. Vår hjemmeside blir jevnlig oppdatert.

Kvartalsrapporten har vært et greit hjelpemiddel frem til nå. Administrasjonen har imidlertid nå økt fokus på å få til en enda mer strukturert og målrettet arbeidshverdag samt på ekstern og intern informasjon. Det gjennomføres jevnlige oppfølgingssamtaler med hver ansatt, med utgangspunkt i innleverte leveranseplaner. Leveranseplanen er et effektivt arbeidsverktøy som sikrer målrettet arbeid og muligheter for tett oppfølging fra generalsekretærens side. Arbeidsrutinene i administrasjonen er noe endret og arbeidsmengden på hver enkelt ansatt er økt, ettersom bemanningen er redusert med to årsverk fra 1. januar dette året. Vi har videre intensivert arbeidet på informasjonssiden for å oppnå et enda mer effektivt og målrettet informasjonsarbeid. Vi mener nå å ha bedre rutiner for oppfølging og informasjon. Generalsekretæren ba styret om å godta at administrasjonen heretter reduserer antall rapporter fra 4 pr. år til 2 pr. år – en halvårsrapport til sommeren og en helårsrapport umiddelbart etter årets utløp.

 

Styret gav uttrykk for at rapportene gir mye god, nyttig og viktig informasjon. Info rundt det som skjer i de Særforbund som har overtatt ansvaret bør det også finnes en rapporteringsform på. Informasjonsbehovet kan ivaretas i en halvårlig rapport og en årsrapport. For fremtiden anmodes administrasjonen å legge vekt på færre mål og tiltak. Ved rapportering 2 ganger pr. år fremfor 4, må rapportene gi fyldig informasjon om hva har skjedd og ikke skjedd samt hvorfor. Det gir styret muligheten til å kunne gi tydelige signaler og tilbakemeldinger. Det forutsettes også at ansvarlig styremedlem har mer direkte kontakt med respektive ansvarlige i administrasjonen og at denne rapporterer tilbake til styret hvis nødvendig. Fullmaktsfordelingen som foreligger må gjennomgås. 


FS sak 309/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

 

 

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

Saker fra generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

 

a.         Fremtidig deltakelse i Special Olympics World Games

I forbindelse med at SF har tatt over ansvaret dukker det opp problemstillinger som ikke har vært diskutert.  En av disse er organisering og finansiering av deltakelse i Special Olympics World Games i idretter hvor SF har tatt over ansvaret. Den første utfordringen kommer i forhold til deltakelse i 2005 Special Olympics World Winter Games i Nagano. Styret inviteres med dette til å gi uttrykk for meninger rundt hvordan deltakelse kan organiseres og finansieres. Følgende problemstilling ble diskutert: ”NFI er Special Olympics Norge selv om SF tar over ansvaret, og det er Special Olympics Norge og ikke det enkelte SF som er representert i World Games. Hvem skal organisere og finansiere deltakelse i World Games? NFI/Special Olympics Norge? SF?”

 

I diskusjonen ble det presisert at dette kun gjelder World Games. Det er NFI som er medlem i Special Olympics – ikke det enkelte SF. I Integreringsdokumentet i det idrettspolitiske dokumentet til Idrettstinget står det under NFIs ansvar, 4. pkt: ”Være Norges Paralympiske Komité og ivareta idrettens internasjonale forpliktelser.” Her bør det samme gjelde for Special Olympics og Deaflympics. En konsekvens av dette vil være at NFI må betale for utøverne, dette kan imidlertid søkes løst gjennom ordninger med egenandeler og lignende. Styret var enige i prinsippet – administrasjonen sørger for at tillegget tas inn i Integreringsdokumentet. 

 

Vedtak:

Styret ser på forholdet rundt Special Olympics og Deaflympics på samme måte som forholdet rundt Paralympics og ber administrasjonen be NIF om å ta dette med i Integreringsdokumentet som bakes inn i Idrettspolitisk dokument til Idrettstinget.

 

 

 

b.         Arbeidsfordeling frem mot Forbundstinget

En arrangementskomité i Trondheim arbeider med det praktiske arrangementet,  administrasjonen holder tak i resten av arrangementet. Generalsekretæren har det overordnede og koordinerende ansvaret, mens de øvrige ansatte har ansvar for enkeltområder. Det vil være behov for et tett samarbeid med styrets medlemmer frem mot Tinget. Av praktiske og økonomiske årsaker ville det være gunstig om AU kunne representere styret i det videre arbeidet sammen med administrasjonen. Egen sjekkliste er utarbeidet – ble delt ut til orientering. Styret var enige om at AU jobber på vegne av styret sammen med administrasjonen frem mot Tinget. Administrasjonen planlegger det videre arbeidet. Neste AU-møte blir 23.04.03.

 

Vedtak:

 

Tatt til orientering

 

 

 

c. Resultater fra Personaltilfredshetsundersøkelsen (PTU) i NFIs administrasjon

Det ble i februar gjennomført en personaltilfredshetsundersøkelse blant de ansatte i NFI sentralt og regionalt. Som en støtte for oppfølgingen av medarbeiderne er det nødvendig å foreta jevnlige målinger av personsideforhold blant de ansatte. Hensikten med undersøkelsen er å etablere en metode for å kunne måle personvariabler jevnlig på en kvantitativ og kvalitativ god måte for å kunne danne seg et inntrykk av arbeidsforholdene. Jevnlige målinger gir muligheter til å følge utviklingen av arbeidsforholdene fremover og iverksette nødvendige oppfølgings- og utviklingstiltak. Det tas sikte på å gjennomføre undersøkelsen reglemessig, eksempelvis 1 gang pr. år.

 

Resultatene i personaltilfredshetsindeksen i viser en markert forskjell i total tilfredshet for de ansatte som sitter sentralt i forhold til de som er lokalisert regionalt.

De sentralt ansatte har en score på 76 poeng, dette er meget bra, også i forhold til resultater fra andre sammenlignbare undersøkelser.

De regionalt ansatte har en samlet score på 63 poeng, dette er i underkant av hva som bør forventes og gir et signal om at det her foreligger et potensiale for forbedring. Det har i tiden etter undersøkelsen vært avholdt en personalsamling for alle ansatte, der resultatene fra undersøkelsen ble presentert og jobbet videre med.

 

Alle resultatene er lagt ved sakspapirene i eget Powerpoint-dokument.

 

 

 

Vedtak:

 

Tatt til orientering

 

 

 

d.         Verdiarbeid i NFIs administrasjon

Administrasjonen har den siste tiden jobbet med verdiavklaringer i NFI. På personalsamlingen i mars i år var dette også et eget tema. Verdiarbeidet er en del av personalutviklingsarbeidet og er en god plattform i det videre arbeidet med NFIs funksjon og rolle så vel i dag som i fremtiden. Felles verdier, når de er godt forankret og synliggjort, skaper fellesskapsfølelse og harmoni, lojalitet og forpliktelse, mening og motivasjon, økt ansvarsfølelse, stabilitet og identitet. De gir kriterier og retning for fremtidig handling og gir grunnlag for kommunikasjon og samhandling. Verdiene de ansatte er enige om, er KVALITET, LAGÅND, ENGASJEMENT, KREATIVITET OG TYDELIGHET. Styret vil på et senere tidspunkt bli invitert til å delta i tilsvarende verdiarbeid.

 

En oversikt over verdiene og konsekvensene er lagt ved sakspapirene i eget Powerpoint-dokument.

 

Vedtak:

 

Tatt til orientering

 


FS sak 310/2000-2003

Forbundsstyrets møte 39/2000-2003

27. mars 2003

Arkiv: K/styret/aufsprot/fs032003 doc.

Saksansvarlig: Hilde Oftedal

 

 

 

 

 

Til:      Forbundsstyret

 

Fra:     Generalsekretæren

                                                                                                                                            

 

Eventuelt

                                                                                                                                            

 

a.      Presentasjonsgrunnlag NFI

NFIs administrasjon har den senere tid lagt vekt på å samle og tydeliggjøre informasjon om NFIs virksomhet. Denne er brukt som presentasjonsgrunnlag i ulike settinger, bl.a. i et budsjettmøte med NIF. Generalsekretæren vil på NIFs Generalsekretærforum i mai presentere vår virksomhet for å tydeliggjøre for NIF og særforbundene vår situasjon og virksomhet og hvordan vi ser for oss vår rolle i fremtiden. Dette er det budskap om hvem vi er og hva vi står for som vi ønsker å presisere for den øvrige idrettsorganisasjonen. Det er generalsekretærens inntrykk at det eksisterer en del mangel på viten om oss i både NIF og i særforbundene. En slik presentasjon vil også være et viktig bidrag i vårt videre samarbeid med NIF og særforbundene i integreringsprosessen fremover.

 

Kopi av den sist oppdaterte presentasjonen ble delt ut på møtet, til bruk for styrets medlemmer etter behov. Presentasjonen oversendes på mail i etterkant av møtet.

 

 

Vedtak:

 

Tatt til orientering

 

 

 

b.         Møte med Norges Skytterforbund

Gjennomføring av konkurranse, NM integrert. Det er noe usikkerhet rundt regler for teknisk gjennomføring, for eksempel antall premier/medaljer, hvilke medaljer skal benyttes - skytterforbundets eller NFIs – og hva som skal gjelde. Skytterforbundet informerer om hvilket regelverk som gjelder. Målet er at SFs reglement skal gjelde.

 

 

Vedtak:

 

Tatt til orientering