NØD-telefon for døve offisielt åpnet 10. desember 1999!
Norges Døveforbund gratulerte 149-sentralen
under åpningen av nødtelefon for døve i Mosjøen, og sa
blant annet: - «Med "Et tilgjengelig samfunn" som
vårt motto, er vi glad for å kunne si at dette er ett av
punktene vi har fulgt med på, som endelig kan krysses
av som fullført, og i drift! Og viktig i denne
sammenheng er at de som skal betjene nødsamtaler, er bevisst
på at innringeren er døv, slik at de i samtaler med
nødinstanser hele tiden understreker dette. Og for
oss døve gir denne nødtelefonen en viktig følelse av
trygghet, - at vi kan ringe nødhjelp direkte uten å måtte
gå gjennom et kø-system.»
Lederen for 149-sentralen i Mosjøen, Rita Granmo (t.v.),
Samme dag som Nobels fredspris ble utdelt i Oslo 10. desember 1999, ble en milepæl nådd for teksttelefonbrukere. Klokken 10.00 den dagen ble egen nødtelefon for døve offisielt åpnet i Mosjøen av Britt Jonassen, ordfører i Vefsn kommune. Ute var det klar himmel, 12 minusgrader og den rene julestemning i den vakre, fredelige byen.
Avdelingsleder på 149-sentralen i Mosjøen, Rita Granmo, innbød først deltakerne til en liten omvisning, med nestleder Ellen Haugberg. Alle måtte undertegne taushetsløftet før man fikk lov til å gå inn i formidlingslokalene. Man kunne kanskje komme i skade for å se formidlingssamtaler (det var det nok ingen som gjorde, heldigvis). En journalist fra Helgeland Arbeiderblad protesterte på å undertegne taushetsløftet, for det har han som journalist aldri vært nødt til å gjøre. Han fikk valget: Enten forbli i gangen, eller undertegne og bli med inn. Det ble til at han undertegnet. Også fotografen gjorde det samme, og han fikk streng beskjed om ikke å fotografere noen PC-skjerm der formidlingssamtaler pågikk. (Brukere av formidlingstjenesten kan derfor være trygge på at 149 er nøye med taushetsplikten. Journalist eller ikke journalist, ingen behandles forskjellig.)
Noen har misforstått, og tror at 149 er byttet ut med 1412, men det er feil! Du skal fremdeles bruke 149
til vanlige samtaler, akkurat som før.
|
Rita Granmo,
|
Slik ser det ut på skjermen ved 1412-nødtelefonen. Når det ringer, dukker det røde feltet opp midt på skjermen.
1412-formidleren klikker så på det røde feltet for å få kontakt.
Kilde: Svein-Egil Ruud, produktsjef Telenor Nett AS. | ||
Terje Dahle, driftssjef for Telenor Media AS avdeling i Sortland.
Telenors driftsansvarlig, Terje Dahle:
* Fra år 2000 vil 1412 stå oppført som nødtelefon for teksttelefonbrukere i alle landets telefonkatalog, sammen med de velkjente 110, 112 og 113. * Det er avsatt 2,5 stilling til nød-telefonen (dette er i tillegg til 149-stillingene), og det skal alltid være minst to på
vakt døgnet rundt i Mosjøen. Nødtelefonen er infiltrert i 149-bemanningen, og denne samkjøringen mellom 149 og 1412
vil ikke merkes for brukerne ved at tilbudet blir dårligere. 149/1412 er på vakt også julaften og nyttårsaften, kort sagt,
alle dager, hele året. * 149-sentralen i Mosjøen har 26 ansatte, og alle skal få/har fått opplæring i betjening av nødtelefonen. * Alle nød-instanser har fått informasjon om 1412, og de har fått forklaring på hvordan de skal forholde seg dersom de får telefon fra en 1412-formidler. * Når nød-telefonen får kontakt med den som ringer, dukker det automatisk opp viktige opplysninger på skjermen: 1) Nummeret det ringer fra (også de som har hemmelig telefonnummer), 2) navn og adresse på den som nummeret tilhører, 3) direkte telefonnummer til nærmeste nød-instanser (brann, politi og ambulanse) til den som ringer. Gjelder det brann, vil 1412-formidler trykke på en knapp på skjermen som så kobler telefon direkte til nødsentral for brann på hjemstedet til den som ringer. * Hvis det skulle oppstå to nød-samtaler samtidig, vil det andre nød-oppkall automatisk bli overført til nabo-PC hos
149-sentralen, som utfører de samme alarmberedskap som 1412.
* 149 fortsetter som før, men skal ikke lenger være et sted man ringer til i forbindelse med nødhjelp. Man kan derimot,
hvis man har en samtale som haster (ikke nød), og det er kø hos 149, bestille en samtale, og føye til: HASTER. Man vil
for eksempel kanskje ha en telefonsamtale, og må skynde seg for å nå en buss. Her er det viktig å passe på at man
ikke ringer 1412 i slike forbindelser.
| ||
|
| |